Creatief begaafd en waar we de plank mis slaan

Tijdens het surfen naar interessante artikelen over onderwijs en kinderen kwam ik het volgende artikel tegen: https://www.nationaleonderwijsgids.nl/basisonderwijs/nieuws/34678-ook-creatief-begaafde-leerlingen-verdienen-uitdagend-onderwijs.html
In het artikel wordt er gesproken over een onderzoek (van orthopedagoog Joyce Gubbels) waarbij naar een andere intelligentie gekeken werd dan het analytisch vermogen, het zogeheten creatief vermogen. In het onderwijs wordt vooral de nadruk gelegd op het analytisch vermogen en wordt ook daarop getest. Kinderen die op deze testen heel hoog scoren worden dan al snel hoogbegaafd genoemd. Ze zijn perfect in staat om de juiste antwoorden op de gestelde vragen te geven en dat ook vaak in snel tempo. Ze komen ook tot deze antwoorden op de manier die gewenst is door het CITO. Naast deze groep kinderen is er ook een groep die ook tot het antwoord komt, maar op een unieke wijze of die tot een ander antwoord komt met een zeer plausibele redenatie. Deze groep kinderen behoren tot de groep creatief begaafden. 
Het onderzoek stelt dat juist deze groep kinderen een betere ondersteuning kunnen gebruiken en juist ook behoefte heeft aan plus-werk/klassen. Maar dan werk dat die creatieve behoefte stimuleert. Helaas gebeurt dat nu (bijna) niet. Dit heeft verstrekkende gevolgen. Deze groep kinderen heeft een grote kans buiten het onderwijs te vallen. Gelukkig zijn er wel initiatieven buiten het onderwijs om deze groep onderdak te bieden en zo weer terug het onderwijs in te komen. Luister naar dit radiofragment van NPO radio 1 van 6 september jl.: http://www.nporadio1.nl/de-ochtend/onderwerpen/373476-creatief-hoogbegaafden-vallen-buiten-de-boot

In dit fragment komt naast Orthopedagoog Joyce Gubbels, ook Tijl Koenderink aan het woord. Hij is werkzaam bij Nivolo. Deze organisatie verzorgt o.a. ondersteuning aan de uitvallers met een hoogbegaafdheid. Zij moeten door de strenge regelgeving aan de zijlijn van het onderwijs werken. 

Dit laatste bevreemdde mij toch wel enorm. In het onderwijs is er meer dan voldoende ruimte voor kinderen die in de ondergrens van het onderwijs verkeren, maar kinderen die op of over de bovengrens gaan moeten het maar uitzoeken. Ja er zijn kleine initiatieven, maar de organisatie van Tijl Koenderink heeft alle expertise in huis om die groep te ondersteunen en te helpen. 
Maar niet alleen daar slaan we de plank mis. Want naast de hoog creatief begaafde kinderen zijn er ook “gewone” creatieve denkers die in het huidige onderwijs niet hun ei kwijt kunnen. En juist deze complete groep kinderen zijn degene die in de toekomst en eigenlijk ook nu hard nodig zijn in de wereld. Ze zijn in staat om met open vizier en op unieke wijze naar problemen te kijken en met vernieuwende oplossingen te komen. De wegen die zij bewandelen worden in het huidige onderwijs gebarricadeerd.
Hele jonge kinderen zijn de beste creatieve denkers. Ongeremd bekijken zij de wereld en komen met de mooiste oplossingen voor de problemen van de wereld. En dan komen deze creatievelingen op school en daar krijgen ze te horen dat wat ze bedachten echt niet kan, want de meneer/mevrouw van de CITO wil dat jij zo redeneert dat je het juiste antwoord uit het boekje geeft. Veel kinderen verliezen gedurende de basisschool die ongeremde creativiteit. En een deel kan daar ook echt prima mee leven, maar juist die groep die diepgeworteld zijn/haar creatieve begaafdheid heeft zitten wordt doodongelukkig op school.
Ik luit de noodklok voor deze groep. We moeten in het onderwijs deze groep koesteren en ondersteunen waar we kunnen. Nee de CITO hoeft niet meteen de deur uit, maar we moeten misschien wel het CITO instrueren om de toetsen meerdere lagen te geven die dan ook op die creativiteit toetsen. Ook zal er in het lespakket meer aandacht gegeven moeten worden aan creatief denken en handelen.
Ben ik de eerste die dit roept? Nee echt niet. Velen gingen mij al voor. En wat ga ik doen? Ik help de creatieve denkers vanuit de kantlijn hun weg te vinden bij het schoolwerk. En wie ben ik? Irene Jansen, creatief begaafde kindercoach. Aangenaam!    

  3 reacties op “Creatief begaafd en waar we de plank mis slaan

Laat een antwoord achter aan wendy Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.