Veel beelddenkers hebben problemen met lezen. Dit kenmerk heb ik ook op mijn website staan. Ik sta daar nog steeds achter, maar ik ben wel tot de conclusie gekomen dat ik dit iets moet nuanceren. Beelddenkers hebben problemen met lezen onder tijdsdruk en problemen met snel en vlekkeloos hardop voorlezen. Waarom juist die nuance? Ik, als beelddenker, heb er echt geen problemen mee om te lezen en ook het voorlezen voor mijn kinderen zie ik niet als een enorme straf, maar als je mij vraagt snel een tekst te lezen en vervolgens antwoorden te geven dan zal de kans groot zijn dat ik fouten ga maken. Ben ik dan dom? Absoluut niet. Ik zou zelfs willen stellen dat ik bovengemiddeld intelligent ben. Dat zal je vast verbazen. Ik maak meer dan gemiddeld fouten in de dingen die ik schrijf en zoals hierboven gesteld doe ik langer over vraagstukken met veel tekst. Maar dit neemt niet weg dat ik prima in staat ben om complexe vraagstukken te beantwoorden en zelfs meerdere plausibele antwoorden kan verdedigen. Vooral dat laatste is een goed voorbeeld van hogere intelligentie. Maar hoe komt het dan toch dat ik als minder intelligent wordt bestempeld? Omdat we beoordeeld worden op snel resultaat. En vooral het snel is voor ons beelddenkers een groot probleem. En dit heeft te maken met het feit dat beelddenkers diepzinnige denkers zijn. Dus als wij 3 minuten krijgen om zoveel mogelijk woordjes te lezen, dan explodeert het in ons hoofd. We denken aan wat 3 minuten betekend en wat staat er nou op dat blad met woorden en welke beelden roepen die woorden dan weer op en ow jee wat kijkt de juf serieus en waarom doet ze dat en doe ik het dan wel goed. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En dan heb ik nog geen woord gelezen. We hebben tijd nodig om dit te verwerken en dan gaan we tot actie over. En in die 3 minuten hebben we dan te weinig tijd om te laten zien dat we prima alle woorden op het vel kunnen lezen en nog vlekkeloos ook. En toch komt onder aan de streep te staan dat we te weinig woorden binnen de tijd hebben gelezen en daarom extra ondersteuning nodig hebben, want we zijn te traag en dus dom. Kort door de bocht misschien, maar juist omdat er negatieve consequenties hangen aan het lezen van te weinig woorden in 3 minuten voelen wij ons dom. We worden in een apart groepje geplaatst en moeten nog vaker onder tijdsdruk lezen en oefenen. We worden nog onzekerder en gaan fouten maken die we normaal niet zouden maken en men begint te twijfelen of we wel kunnen lezen. Woorden zoals taalachterstand en dyslexie vallen. (En nu wil ik zeker niet stellen dat dyslexie onzin is, want er zijn echt wel mensen die dit hebben en vele van hen zijn beelddenker. Maar het grootste deel van de beelddenkers is niet dyslectisch, maar heeft wel meer tijd nodig om goed te lezen.) Er worden dus nog meer testen onder tijdsdruk afgenomen en daar gaan we nog meer fouten maken. Zonde toch?
Ik moet meteen denken aan de moeder van een klantje die het volgende vertelde. Haar zoon had een flinke stap vooruit gemaakt bij de CITO en daar waren zij en haar zoon heel blij mee. De juf was gematigd blij, want ja nu had zij hem veel meer tijd gegeven dan voorgeschreven is. Dus dit resultaat was niet vergelijkbaar met de norm. Moeder boos, zoon teleurgesteld en ik werd ook boos. Dus omdat hij niet binnen de tijd de juiste antwoorden had gegeven, maar met meer tijd, was het resultaat niet representatief. De nadruk lag dus op de tijd waarin het gemaakt werd en niet op het aantal goede antwoorden in totaal. De jongen, die beelddenker is, is een hele slimme jongen en dat heb ik zelf ook mogen ervaren tijdens onze sessies. Maar omdat hij niet snel genoeg antwoorden ophoest wordt hij als minder beoordeeld. Vroeger noemde men dat een trage leerling. Ook al zo’n negatieve benaming. En wederom wil ik hierbij benadrukken dat er echt kinderen die leerachterstanden hebben, omdat ze de lesstof niet begrijpen en het bij hen aan inzicht ontbreekt. En ook dat is niet erg, want ook voor die kinderen is er toekomst. We kunnen tenslotte niet allemaal rechter of chirurg worden. We hebben ook mensen die met hun handen de mooiste dingen maken die het leven vergemakkelijken. Om terug te komen op de beelddenkers. Zij verlangen 1 ding en dat is meer tijd. Juist dat hebben we nodig om ons geweldige talent tot zijn volle potentieel te gebruiken. En als je ze die tijd geeft, dan zal je zien dat de beelddenker een intelligent persoon is en veel meer weet en kan dan je ooit voor mogelijk kon houden.
Als laatst wil ik je toch een paar tips meegeven wat betreft het lezen. Beelddenkers hebben dus meer tijd nodig en door dit te geven zal je het leesplezier vergroten. Het is dan ook erg belangrijk de juiste boeken uit te zoeken (fantasierijk geschreven en/of met veel illustraties), veel samen te lezen (jij leest voor en je kind leest mee) of luisterboeken als ondersteuning gebruiken. Ik heb vroeger eindeloos de Lecturama sprookjesboeken gelezen onder begeleiding van de bandjes waarop het verhaal werd voorgelezen. Is je kind een trage voorlezer, maak er geen halszaak van. Laat hem lekker veel voor zichzelf lezen en laat hem daarna vertellen over wat hij gelezen heeft (of laat hem erover tekenen of knutselen). Grote kans dat hij sneller leest dan voorleest. En weet je hoe dat komt? Een beelddenker scant meer en leest vaak woorden zoals de, het, een, ik, jij, zij, die, dat en dit niet. Zij lezen alleen wat echt van belang is voor het verhaal. Het leesbegrip is dan ook sterk bij beelddenkers. Ze halen sneller de essentie uit het verhaal. Een mooie gave. En bij voorlezen moeten ze meer moeite doen om alles te lezen wat er staat. Daarom lezen ze vaak monotoon en zullen vaak achteraf niet meer weten wat ze lazen. Weg leesbegrip. Het laten voorlezen van een tekst die ze vaker hebben gelezen is misschien dan een uitkomst, maar te vaak herhalen is ook weer vervelend. Pas daar dus mee op. Leesplezier staat voorop en juist het kunnen wegdromen bij een goed verhaal is voor beelddenkers het mooiste wat er is.
Ik ben Irene Jansen, kindercoach voor beelddenkers en HSP’ers. Ik zet deze mooie kinderen weer in hun kracht en leer hen hun mooie talenten in te zetten op school en het dagelijks leven en daarbij begeleid ik ook hun ouders en de professionals die met deze kinderen werken. Ik bied meerdere trajecten aan en geef voorlichtingen over beelddenkers en HSP. Heb je interesse in begeleiding of wil je een keer een voorlichting bijwonen, neem dan contact op via info@yourcreativenature.nl of bel 0623017212.